Projektovanie znalostných systémov - Návrh svetelnej signalizácie

Úlohová vrstva | Inferenčná vrstva | Doménová vrstva
Stiahnuť program | Pozrieť zdrojový kód

Znalostná báza

funkčná skupina/trieda
hlavná komunikácia - MZ 20.5/50 - B1
vedlajšia komunikácia - MO 11.5/40 - C1

prípustná intenzita dopravnéo prúdu - Ip
Ip = Iz*kk*ks*km*kb

(tabuľka STN 73 6110)
  • Iz - základná hodnota prípustnej intenzity dopravného prúdu (voz/hod)
  • kk - súcinitel vlpyvu svetelnej riadenej križovatky
  • ks - šírkový súcinitel
  • km - súcinitel manévrovania
  • kb - súcinitel velmi pomalých vozidiel

Pr.
MZ 20.5/50: Ip = 2900*0.80*0.87*0.96*0.90 = 1744 voz/hod
MO 11.5/40: Ip= ... = 200 voz/hod

tok vozidiel a stanovenie nameranej intenzity dopravného prúdu - Iv
Pr.
z/do1234
1-516277253
2504-290253
33833-129
42995136-
súcet riadku 1. = 1046 voz/hod = Iv

posúdenie kapacity
Ip>Iv

Pr.
1744>1046 voz/h

tok vozidiel pre každý jazdný pruh - intenzita vozidel v danom jazdnom pruhu
Pr.

jazd. pruh tok vozidiel Mi
1 z 1 do 3 277
2 z 1 do 2 516/2
3 z 1 do 2 516/2
4 z 1 do 4 253
... ...

existencia kolízneho bodu mezdi dvomi jaz.pruhmi
Pr.

jazd. pruh1 2 3 4 5 6 7 8 9 101112
1       1     1
2       1 1 1  1
3         1 1  
... ...

výpočet medzičasov
tm = ( L1 + L2 ) / v1 - L2/v2 + tb

  • minimílne tm = 4 s
  • L3 = 5 m - dlžka jednotkového vozidla
  • tb = 2 s - bezpecnostná casová medzera
  • v1 = 35 km/h - 9.722 m/s - rýchlost vyprázdnujúceho sa vozidla
  • v2 = 25 km/h - 6.944 m/s - rýchost vstupujúeho vozidla
  • L1 - nameraná vzdialenost vyprázdnujúceho vozdilsa od kolízneho bodu
  • L2 - nameraná vzdialenst vstupujúceho vozdidla od kolízneho bodu

Pr.
MZ 20.5/50: Ip = 2900*0.80*0.87*0.96*0.90 = 1744 voz/hod
MO 11.5/40: Ip= ... = 200 voz/hod

stanovenie fáz cyklov
pocet fáz = pocet prúdov
do každej fázy sa priradia tie jazdné pruhy, ktoré nemajú spolu kolízny bod

stanovenie najvýhodnejšieho poradia fáz
pre každe poradie/kombináciu fáz sa vypočíta Ii a hľadá sa min(Ii)=L, ktoré je ukazovateľom najoptimálnejšieho poradia fáz
z = 3 s
tb = 2 s
Ii = suma(tm - z +tb)

stupeň saturácie (yi)
Pr.

jazd. pruh šírka jazd. pruhu R S s1 s2 s3 s S' Mi ni yi yimax
1  
2  
... ...

  • R - ak je to otácavý jazdný pruh (m)
  • S - saturovaný tok - množstvo jedn. vozidiel, ktoré môžu prejst rezom jaz.pruhu za zelenú hodinu
  • S, - upravený saturovaný tok S, = S*(1-sklon[%]*0.02) alebo ak to4iva tak S, = S/(1+5/3,28*R)
  • s1,s2,s3 - sklony nivelity
  • s - najnepriaznivajší zo sklonov nivelity
  • Mi, ni - počet predradených pruhov pre daný smer
  • yi - stupeň saturácie jazdného pruhu yi = Mi,/(ni*Si,)
  • Yimax - maximálny stupeň saturácie pre jazdný prúd
  • Y - stupen saturácie celej križovatky Y = (suma)(yimax)

stupeň saturácie (yi)
Pr.

jazd. pruh yi zi zi' Si' ni Ki=M Ki>M Ri
1  
2  
... ...

  • zi - dĺžka zeleného signálu zi = (yi*(cn-L)/Y-1) min zi = 4s
  • Zi, - hodnota efektívnej zelenej zi' = zi+1, cn = (0.75)*c0, co = (1,5*L+5)/(1-Y)
  • ni - počet pruhov
  • Ki - kapacita jednotlivých jaz.pruhov Ki = 0.9*Si,*zi*ni/cn
  • Ri - rezerva jaz.pruhu Ri=(Ki-Mi,)*100%
  • Mi, ni - počet predradených pruhov pre daný smer
  • yi - stupeň saturácie jazdného pruhu yi = Mi,/(ni*Si,)
  • Yimax - maximálny stupeň saturácie pre jazdný prúd
  • Y - stupeň saturácie celej križovatky Y = (suma)(yimax)

 

©2005 Martin Šramko