funkčná skupina/trieda
hlavná komunikácia - MZ 20.5/50 - B1
vedlajšia komunikácia - MO 11.5/40 - C1
prípustná intenzita dopravnéo prúdu - Ip
Pr.
Ip = Iz*kk*ks*km*kb
(tabuľka STN 73 6110)
- Iz - základná hodnota prípustnej intenzity dopravného prúdu (voz/hod)
- kk - súcinitel vlpyvu svetelnej riadenej križovatky
- ks - šírkový súcinitel
- km - súcinitel manévrovania
- kb - súcinitel velmi pomalých vozidiel
Pr.
MZ 20.5/50: Ip = 2900*0.80*0.87*0.96*0.90 = 1744 voz/hod
MO 11.5/40: Ip= ... = 200 voz/hod
tok vozidiel a stanovenie nameranej intenzity dopravného prúdu - Iv
Pr.
z/do | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1 | - | 516 | 277 | 253 |
2 | 504 | - | 290 | 253 |
3 | 38 | 33 | - | 129 |
4 | 29 | 95 | 136 | - |
súcet riadku 1. = 1046 voz/hod = Iv
posúdenie kapacity
Pr.
Ip>Iv
Pr.
1744>1046 voz/h
tok vozidiel pre každý jazdný pruh - intenzita vozidel v danom jazdnom pruhu
Pr.
jazd. pruh | tok vozidiel | Mi |
---|---|---|
1 | z 1 do 3 | 277 |
2 | z 1 do 2 | 516/2 |
3 | z 1 do 2 | 516/2 |
4 | z 1 do 4 | 253 |
... | ... |
existencia kolízneho bodu mezdi dvomi jaz.pruhmi
Pr.
jazd. pruh | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | 1 | ||||||||||
2 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
3 | 1 | 1 | ||||||||||
... | ... |
výpočet medzičasov
Pr.
tm = ( L1 + L2 ) / v1 - L2/v2 + tb
- minimílne tm = 4 s
- L3 = 5 m - dlžka jednotkového vozidla
- tb = 2 s - bezpecnostná casová medzera
- v1 = 35 km/h - 9.722 m/s - rýchlost vyprázdnujúceho sa vozidla
- v2 = 25 km/h - 6.944 m/s - rýchost vstupujúeho vozidla
- L1 - nameraná vzdialenost vyprázdnujúceho vozdilsa od kolízneho bodu
- L2 - nameraná vzdialenst vstupujúceho vozdidla od kolízneho bodu
Pr.
MZ 20.5/50: Ip = 2900*0.80*0.87*0.96*0.90 = 1744 voz/hod
MO 11.5/40: Ip= ... = 200 voz/hod
stanovenie fáz cyklov
pocet fáz = pocet prúdov
do každej fázy sa priradia tie jazdné pruhy, ktoré nemajú spolu kolízny bod
stanovenie najvýhodnejšieho poradia fáz
pre každe poradie/kombináciu fáz sa vypočíta Ii a hľadá sa min(Ii)=L, ktoré je ukazovateľom najoptimálnejšieho poradia fáz
z = 3 s
tb = 2 s
Ii = suma(tm - z +tb)
stupeň saturácie (yi)
Pr.
jazd. pruh | šírka jazd. pruhu | R | S | s1 | s2 | s3 | s | S' | Mi | ni | yi | yimax |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||||||||
2 | ||||||||||||
... | ... |
- R - ak je to otácavý jazdný pruh (m)
- S - saturovaný tok - množstvo jedn. vozidiel, ktoré môžu prejst rezom jaz.pruhu za zelenú hodinu
- S, - upravený saturovaný tok S, = S*(1-sklon[%]*0.02) alebo ak to4iva tak S, = S/(1+5/3,28*R)
- s1,s2,s3 - sklony nivelity
- s - najnepriaznivajší zo sklonov nivelity
- Mi, ni - počet predradených pruhov pre daný smer
- yi - stupeň saturácie jazdného pruhu yi = Mi,/(ni*Si,)
- Yimax - maximálny stupeň saturácie pre jazdný prúd
- Y - stupen saturácie celej križovatky Y = (suma)(yimax)
stupeň saturácie (yi)
Pr.
jazd. pruh | yi | zi | zi' | Si' | ni | Ki=M | Ki>M | Ri |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||||
2 | ||||||||
... | ... |
- zi - dĺžka zeleného signálu zi = (yi*(cn-L)/Y-1) min zi = 4s
- Zi, - hodnota efektívnej zelenej zi' = zi+1, cn = (0.75)*c0, co = (1,5*L+5)/(1-Y)
- ni - počet pruhov
- Ki - kapacita jednotlivých jaz.pruhov Ki = 0.9*Si,*zi*ni/cn
- Ri - rezerva jaz.pruhu Ri=(Ki-Mi,)*100%
- Mi, ni - počet predradených pruhov pre daný smer
- yi - stupeň saturácie jazdného pruhu yi = Mi,/(ni*Si,)
- Yimax - maximálny stupeň saturácie pre jazdný prúd
- Y - stupeň saturácie celej križovatky Y = (suma)(yimax)