Projektovanie znalostných systémov - Návrh svetelnej signalizácie

Úlohová vrstva | Inferenčná vrstva | Doménová vrstva
Stiahnuť program | Pozrieť zdrojový kód

Znalostný model

Popis doménovej vrstvy


CONCEPT: Križovatka
ATTRIBUTES: -
DESCRIPTION: križovatka je objekt-náš problém, ktorého riešením je jej svetelná signalizácia ako výstup
END CONCEPT
                            Znalostná báza

CONCEPT: Komunikácia
ATTRIBUTES: -
DESCRIPTION: cesta/komunikácia, z min 3 pozostáva križovatka
END CONCEPT

CONCEPT: Tok vozidiel (do/zo všetkých komunikácií)
ATTRIBUTES:
  • smer:{1-2,1-3,2-1,2-3,3-1,3-2,...}
  • value:int
  • DESCRIPTION: počet vozidiel, ktoré vjazdili do určitej komunikácie z určitej komunikácie, za určitý čas
    END CONCEPT
                                Znalostná báza

    CONCEPT: Stav dopravnej komunikácie
    ATTRIBUTES:
  • status:universal
  • DESCRIPTION: stav dopravnej komunikácie ako univerzálna veličina, ktorej ohraničené hodnoty sú VSTUPOM
    END CONCEPT
                                Znalostná báza

    CONCEPT: Funkčná skupina/trieda
    ATTRIBUTES:
  • status:{U5,C3,U4,C5,I7,U9,...}
  • DESCRIPTION: stav dopravnej komunikácie na VSTUPE, ktorý je udaný STN
    END CONCEPT
                                Znalostná báza

    CONCEPT: IDP
    ATTRIBUTES:
  • status:universal
  • DESCRIPTION: IDP je veličina ktorá charakterizuje stav danej komunikácie na VSTUPE = počet vozidiel, ktoré vyjazdili z určitej komunikácie do všetkých ostatných za určitý čas
    END CONCEPT
                                Znalostná báza

    CONCEPT: IDP nameraná
    ATTRIBUTES:
  • status:int
  • DESCRIPTION: je skutočná/aktuálna IDP nameraná pozorovateľmi, je stanovená sčítaním tokov vozidiel komunikácií vchádzajúcich do určitej komunikácie
    END CONCEPT

    CONCEPT: IDP prípustná
    ATTRIBUTES:
  • status:int
  • DESCRIPTION: je IDP, ktorá je stanovená funkčnou skupinou/triedou v tabuľkách STN
    END CONCEPT

    CONCEPT: Kapacita
    ATTRIBUTES:
  • postacujuca:boolean
  • DESCRIPTION: kapacita je stanovená porovnaním IDP nameranej a IDP prípustnej, od nej závisí, či križovatka potrebuje rekonštrukciu
    END CONCEPT
                                Znalostná báza

    CONCEPT: Jazdný pruh
    ATTRIBUTES:
  • typ:{odboc,...,...}
  • n:int
  • s1:double
  • s2:double
  • s3:double
  • s:double
  • S':double
  • M':double
  • DESCRIPTION: z jazdných pruhov pozostáva komunikácia
    END CONCEPT
    Implementácia      

    CONCEPT: Fáza
    ATTRIBUTES: -
    DESCRIPTION: na základe stanovených jazdných pruhov sú stanovené fázy, ktoré z nich pozostávajú
    END CONCEPT

    CONCEPT: Kolízny bod
    ATTRIBUTES:
  • L1:double
  • L2:double
  • v1:int
  • v2:int
  • tb:int
  • Ls:double
  • DESCRIPTION: bod kolízie/stretu dvoch áut/jazdných pruhov vychádzajúcich z rozdielnych komunikácii
    END CONCEPT
                                Znalostná báza

    CONCEPT: Kombinácia poradia fáz
    ATTRIBUTES:
  • najoptimal:double
  • DESCRIPTION: všetky možné kombinácie fáz, z ktorých sa stanový najoptimálnejšia, na základe najnižšieho stratového času
    END CONCEPT
                                Znalostná báza

    CONCEPT: Medzičas
    ATTRIBUTES:
  • status:int
  • DESCRIPTION: medzičas je stanovený na základe atribútov kolízneho bodu dvoch áut/jazdných pruhov
    END CONCEPT
                                Znalostná báza

    CONCEPT: Stratový čas
    ATTRIBUTES:
  • value:int
  • DESCRIPTION: je stanovený súčtom medzičasov všetkých jazdných pruhov určitej kombinácii fáz
    END CONCEPT
    Implementácia      

    CONCEPT: Stupeň saturácie
    ATTRIBUTES:
  • Yi:double
  • Yimax:double
  • DESCRIPTION: je vypočítaný na základe atribútov určitého jazdného pruhu príslušnými vzorcami, je určený ako VSTUP pre ďalšie výpočty na stanovenie výsledného sig.plánu pre určitý jazdný pruh
    END CONCEPT

    CONCEPT: Signálny plán pre každý jazdný pruh
    ATTRIBUTES:
  • dlzka_zelenej:int
  • cas_nástupu_zel:int
  • CARDINALITA:1+
  • dlzka_cervenej:int
  • cas_nástupu_cerv:int
  • CARDINALITA:1+
  • dlzka_zltej:int
  • cas_nástupu_zltej:int
  • CARDINALITA:1+
  • dlzka_zltocervenej:int
  • cas_nástupu_zltocerv:int
  • CARDINALITA:1+
    DESCRIPTION: VÝSTUP, signálny plán svetelnej signalizácie pre každý jazdný pruh križovatky
    END CONCEPT

    CONCEPT: STN 736 110
    ATTRIBUTES: -
    DESCRIPTION: technická norma, podľa ktorej je určená maximálna prípustná hodnota IDP pre danú funkčnú triedu komunikácie
    END CONCEPT

    RELATION: charakterizuje
    ORIENTATION: YES
    INVERSERELATION: je charakterizovaný
    ARGUMENT1: Signálny plán pre každý jazdný pruh
    CARDINALITY: 1
    ARGUMENT2: Jazdný pruh
    CARDINALITY: 1
    DESCRIPTION: signálny plán charakterizuje jazdný pruh
    END RELATION
                                 

    RULE: výpočet tm
    ANTECENDENT: Kolízny bod
    CARDINALITY: 1
    CONSEQUENT: Medzičas
    CARDINALITY: 1
    CONNECTION SYMBOL: vypočítaj
    DESCRIPTION: vzorec tm=(L1+L3)/r1-L2/r2+tb
    END RULE
                                 

    RULE: sčítanie tm pre všetky kombinácie fáz
    ANTECENDENT: Medzičas (tm)
    CARDINALITY: 1+
    CONSEQUENT: Stratový čas
    CARDINALITY: 1
    CONNECTION SYMBOL: sčítaj
    DESCRIPTION: urobí súčet tm všetkých jazdných pruhov, ktoré sú súčasťou danej kombinácie fáz
    END RULE
                                 

    RELATION: charakterizuje
    ORIENTATION: YES
    INVERSERELATION: je charakterizovaná
    ARGUMENT1: Stav dopravnej komunikácie
    CARDINALITY: 1
    ARGUMENT2: Komunikácia
    CARDINALITY: 1
    DESCRIPTION: komunikácia je charakterizovaná svojim stavom na VSTUPE
    END RELATION
                                 

    RULE: výpočet stupňa saturácie podľa vzorcov
    ANTECENDENT: Jazdný pruh
    CARDINALITY: 1
    CONSEQUENT: Stupeň saturácie
    CARDINALITY: 1
    CONNECTION SYMBOL: vypočítaj
    DESCRIPTION: mezdivýpočet výpočtu, do ktorého vstupujú charakteristiky jazdného pruhu a VÝSTUPOM je jeho signálny plán
    END RULE
                                 

    RULE: výpočet podľa vzorcov
    ANTECENDENT: Stupeň saturácie
    CARDINALITY: 1
    CONSEQUENT: Signálny plán pre každý jazdný pruh
    CARDINALITY: 1
    CONNECTION SYMBOL: vypočítaj
    DESCRIPTION: výpočet, ktorého VÝSTUPOM je jazndý plán jazdného pruhu teda VÝSTUP programu
    END RULE
                                 

    RULE: stanov tok vozidiel, pre každý jazdný pruh
    ANTECENDENT: Tok vozidiel
    CARDINALITY: 1
    CONSEQUENT: Jazdný pruh
    CARDINALITY: 1+
    CONNECTION SYMBOL: stanov
    DESCRIPTION: hovorí o tom, že ak dva jazdné pruhy majú ten istý smer a aj vychádzajú z rovnakej komunikácie, tak tok vozidiel sa delí medzi ne
    END RULE
                                 

    RULE: súčet vozidiel pre každú komunikáciu
    ANTECENDENT: Tok vozidiel
    CARDINALITY: 2+
    CONSEQUENT: IDP nameraná
    CARDINALITY: 1
    CONNECTION SYMBOL: Spočítaj
    DESCRIPTION: súčet tokov vozidiel pre každú komunikáciu(súčet riadkov v matici, ktorá je na VSTUPE)
    END RULE
                                 

    RULE: porovnaj Ip a Iv
    ANTECENDENT1: IDP nameraná
    CARDINALITY: 1
    ANTECENDENT2: IDP prípustná
    CARDINALITY: 1
    CONSEQUENT: Kapacita
    CARDINALITY: 1
    CONNECTION SYMBOL: porovnaj
    DESCRIPTION: porovná nameranú a prípustnú IDP a zhodnotí či je nutná rekonštrukcia alebo nie, vtedy nás vyhodí z programu
    END RULE
                                 

    RULE: stanovenie typ/počet
    ANTECENDENT: Funkčná skupina/trieda
    CARDINALITY: 1
    CONSEQUENT: Jazdný pruh
    CARDINALITY: 5+
    CONNECTION SYMBOL: stanov
    DESCRIPTION: na základe typu komunikácie sú stanovené aj jazdné pruhy
    END RULE
                                 

    RULE: zmeň Funk. sk./tr.
    ANTECENDENT: Kapacita
    CARDINALITY: 1
    CONSEQUENT: Funkčná skupina/trieda
    CARDINALITY: 1
    CONNECTION SYMBOL: zmeň
    DESCRIPTION: ak je Kapacita false zmení sa funkčná skupina a určuje sa signálny plán novej komunikácie
    END RULE
                                 

    RULE: priraď IDP podľa STN
    ANTECENDENT1: Funkčná skupina/trieda
    CARDINALITY: 1
    ANTECENDENT2: STN 736 110
    CARDINALITY: 1
    CONSEQUENT: IDP prípustná
    CARDINALITY: 1
    CONNECTION SYMBOL: priraď
    DESCRIPTION: na základe funkčnej skupiny priraď IDP podľa technickej normy STN 736 110
    END RULE
                                 

    RELATION:
    ORIENTATION: YES
    INVERSERELATION: je vlastnený
    ARGUMENT1: Jazdný pruh
    CARDINALITY: 2
    ARGUMENT2: Kolízny bod
    CARDINALITY: 1
    DESCRIPTION: trinárna relácia, niektoré dva jazdné pruhy sa rušia/pretínajú a teda majú kolízny bod
    END RELATION
                                 

    RELATION:
    ORIENTATION: YES
    INVERSERELATION: je vlastnený
    ARGUMENT1: Jazdný pruh
    CARDINALITY: 2
    ARGUMENT2: Medzičas
    CARDINALITY: 1
    DESCRIPTION: vyjadruje pojítko medzi medzičasom a niektorými dvoma jazdnými pruhmi
    END RELATION
                                 

    RELATION: PART_OF
    ORIENTATION: YES
    INVERSERELATION: NO
    ARGUMENT1: Komunikácia
    CARDINALITY: 3+
    ARGUMENT2: Križovatka
    DESCRIPTION: križovatka pozostáva minimálne z 3 cestných komunikácií
    END RELATION
                                 

    RELATION: PART_OF
    ORIENTATION: YES
    INVERSERELATION: NO
    ARGUMENT1: Jazdný pruh
    CARDINALITY: 1+
    ARGUMENT2: Komunikácia
    DESCRIPTION: komunikácia pozostáva z jazdných pruhov
    END RELATION
                                 

    RELATION: charakterizuje
    ORIENTATION: YES
    INVERSERELATION: je charakterizovaný
    ARGUMENT1: Tok vozidiel
    CARDINALITY: 2+
    ARGUMENT2: Komunikácia
    CARDINALITY: 1
    DESCRIPTION: tok vozidiel charakterizuje komunikácie
    END RELATION -
                                 

    RELATION: PART_OF
    ORIENTATION: YES
    INVERSERELATION: NO
    ARGUMENT1: Jazdný pruh
    CARDINALITY: 1+
    ARGUMENT2: Fáza
    DESCRIPTION: fáza pozostáva z jazdných pruhov
    END RELATION
                                 

    RULE: stanovenie fáz
    ANTECENDENT: Jazdný pruh
    CARDINALITY: 5+
    CONSEQUENT: Fáza
    CARDINALITY: 3+
    CONNECTION SYMBOL: stanov
    DESCRIPTION: na základe jazdných pruhov sú stanovené fázy
    END RULE
                                 

    RELATION: charakterizuje
    ORIENTATION: YES
    INVERSERELATION: je charakterizovaná
    ARGUMENT1: Stratový čas
    CARDINALITY: 1
    ARGUMENT2: Kombinovanie poradia fáz
    CARDINALITY: 1
    DESCRIPTION: každá kombinácia poradia fáz je charakterizovaná stratovým časom
    END RELATION
                                 

    RELATION: IS_A
    ORIENTATION: YES
    INVERSERELATION: NO
    ARGUMENT1: IDP
    DESCRIPTION: stav dopravnej komunikácie je implementovaný IDP
    END RELATION
                                 

    RELATION: IS_A
    ORIENTATION: YES
    INVERSERELATION: NO
    DESCRIPTION: stav dopravnej komunikácie je implementovaný funkčnou skupinou
    END RELATION
                                 

    RELATION: IS_A
    ORIENTATION: YES
    INVERSERELATION: NO
    ARGUMENT1: IDP nameraná
    ARGUMENT2: IDP
    DESCRIPTION: IDP je implementovaná aktuálnou nameranou hodnotou prípustnej IDP
    END RELATION
                                 

    RELATION: IS_A
    ORIENTATION: YES
    INVERSERELATION: NO
    ARGUMENT1: IDP prípustná
    ARGUMENT2: IDP
    DESCRIPTION: IDP je implementovaná hodnotou prípustnej IDP stanovenej z funkčnej skupiny na základe STN
    END RELATION
                                 

    RELATION: PART_OF
    ORIENTATION: YES
    INVERSERELATION: NO
    ARGUMENT1: Fáza
    CARDINALITY: 3+
    DESCRIPTION: kombinácia poradia fáz pozostáva z fáz
    END RELATION
                                 

    RULE: určenie minima
    ANTECENDENT: Stratový čas
    CARDINALITY: n
    CONSEQUENT: Kombinácia poradia fáz
    CARDINALITY: 1
    DESCRIPTION: na základe najmenšieho stratového času kombinácie poradia fáz sa určí optimálna kombinácia poradia fáz
    END RULE
                                 

     

    ©2005 Martin Šramko