Popis doménovej vrstvy
CONCEPT: Križovatka
ATTRIBUTES: -
DESCRIPTION: križovatka je objekt-náš problém, ktorého riešením je jej svetelná signalizácia ako výstup
END CONCEPT
CONCEPT: Komunikácia
ATTRIBUTES: -
DESCRIPTION: cesta/komunikácia, z min 3 pozostáva križovatka
END CONCEPT
CONCEPT: Tok vozidiel (do/zo všetkých komunikácií)
ATTRIBUTES:
smer:{1-2,1-3,2-1,2-3,3-1,3-2,...}
value:int
DESCRIPTION: počet vozidiel, ktoré vjazdili do určitej komunikácie z určitej komunikácie, za určitý čas
END CONCEPT
CONCEPT: Stav dopravnej komunikácie
ATTRIBUTES:
status:universal
DESCRIPTION: stav dopravnej komunikácie ako univerzálna veličina, ktorej ohraničené hodnoty sú VSTUPOM
END CONCEPT
CONCEPT: Funkčná skupina/trieda
ATTRIBUTES:
status:{U5,C3,U4,C5,I7,U9,...}
DESCRIPTION: stav dopravnej komunikácie na VSTUPE, ktorý je udaný STN
END CONCEPT
CONCEPT: IDP
ATTRIBUTES:
status:universal
DESCRIPTION: IDP je veličina ktorá charakterizuje stav danej komunikácie na VSTUPE = počet vozidiel, ktoré vyjazdili z určitej komunikácie do všetkých ostatných za určitý čas
END CONCEPT
CONCEPT: IDP nameraná
ATTRIBUTES:
status:int
DESCRIPTION: je skutočná/aktuálna IDP nameraná pozorovateľmi, je stanovená sčítaním tokov vozidiel komunikácií vchádzajúcich do určitej komunikácie
END CONCEPT
CONCEPT: IDP prípustná
ATTRIBUTES:
status:int
DESCRIPTION: je IDP, ktorá je stanovená funkčnou skupinou/triedou v tabuľkách STN
END CONCEPT
CONCEPT: Kapacita
ATTRIBUTES:
postacujuca:boolean
DESCRIPTION: kapacita je stanovená porovnaním IDP nameranej a IDP prípustnej, od nej závisí, či križovatka potrebuje rekonštrukciu
END CONCEPT
CONCEPT: Jazdný pruh
ATTRIBUTES:
typ:{odboc,...,...}
n:int
s1:double
s2:double
s3:double
s:double
S':double
M':double
DESCRIPTION: z jazdných pruhov pozostáva komunikácia
END CONCEPT
CONCEPT: Fáza
ATTRIBUTES: -
DESCRIPTION: na základe stanovených jazdných pruhov sú stanovené fázy, ktoré z nich pozostávajú
END CONCEPT
CONCEPT: Kolízny bod
ATTRIBUTES:
L1:double
L2:double
v1:int
v2:int
tb:int
Ls:double
DESCRIPTION: bod kolízie/stretu dvoch áut/jazdných pruhov vychádzajúcich z rozdielnych komunikácii
END CONCEPT
CONCEPT: Kombinácia poradia fáz
ATTRIBUTES:
najoptimal:double
DESCRIPTION: všetky možné kombinácie fáz, z ktorých sa stanový najoptimálnejšia, na základe najnižšieho stratového času
END CONCEPT
CONCEPT: Medzičas
ATTRIBUTES:
status:int
DESCRIPTION: medzičas je stanovený na základe atribútov kolízneho bodu dvoch áut/jazdných pruhov
END CONCEPT
CONCEPT: Stratový čas
ATTRIBUTES:
value:int
DESCRIPTION: je stanovený súčtom medzičasov všetkých jazdných pruhov určitej kombinácii fáz
END CONCEPT
CONCEPT: Stupeň saturácie
ATTRIBUTES:
Yi:double
Yimax:double
DESCRIPTION: je vypočítaný na základe atribútov určitého jazdného pruhu príslušnými vzorcami, je určený ako VSTUP pre ďalšie výpočty na stanovenie výsledného sig.plánu pre určitý jazdný pruh
END CONCEPT
CONCEPT: Signálny plán pre každý jazdný pruh
ATTRIBUTES:
dlzka_zelenej:int
cas_nástupu_zel:int
dlzka_cervenej:int
cas_nástupu_cerv:int
dlzka_zltej:int
cas_nástupu_zltej:int
dlzka_zltocervenej:int
cas_nástupu_zltocerv:int
DESCRIPTION: VÝSTUP, signálny plán svetelnej signalizácie pre každý jazdný pruh križovatky
END CONCEPT
CARDINALITA:1+
CARDINALITA:1+
CARDINALITA:1+
CARDINALITA:1+
CONCEPT: STN 736 110
ATTRIBUTES: -
DESCRIPTION: technická norma, podľa ktorej je určená maximálna prípustná hodnota IDP pre danú funkčnú triedu komunikácie
END CONCEPT
RELATION: charakterizuje
ORIENTATION: YES
INVERSERELATION: je charakterizovaný
ARGUMENT1: Signálny plán pre každý jazdný pruh
CARDINALITY: 1
ARGUMENT2: Jazdný pruh
END RELATION
CARDINALITY: 1
DESCRIPTION: signálny plán charakterizuje jazdný pruh
RULE: výpočet tm
ANTECENDENT: Kolízny bod
CARDINALITY: 1
CONSEQUENT: Medzičas
CARDINALITY: 1
CONNECTION SYMBOL: vypočítaj
DESCRIPTION: vzorec tm=(L1+L3)/r1-L2/r2+tb
END RULE
RULE: sčítanie tm pre všetky kombinácie fáz
ANTECENDENT: Medzičas (tm)
CARDINALITY: 1+
CONSEQUENT: Stratový čas
CARDINALITY: 1
CONNECTION SYMBOL: sčítaj
DESCRIPTION: urobí súčet tm všetkých jazdných pruhov, ktoré sú súčasťou danej kombinácie fáz
END RULE
RELATION: charakterizuje
ORIENTATION: YES
INVERSERELATION: je charakterizovaná
ARGUMENT1: Stav dopravnej komunikácie
CARDINALITY: 1
ARGUMENT2: Komunikácia
END RELATION
CARDINALITY: 1
DESCRIPTION: komunikácia je charakterizovaná svojim stavom na VSTUPE
RULE: výpočet stupňa saturácie podľa vzorcov
ANTECENDENT: Jazdný pruh
CARDINALITY: 1
CONSEQUENT: Stupeň saturácie
CARDINALITY: 1
CONNECTION SYMBOL: vypočítaj
DESCRIPTION: mezdivýpočet výpočtu, do ktorého vstupujú charakteristiky jazdného pruhu a VÝSTUPOM je jeho signálny plán
END RULE
RULE: výpočet podľa vzorcov
ANTECENDENT: Stupeň saturácie
CARDINALITY: 1
CONSEQUENT: Signálny plán pre každý jazdný pruh
CARDINALITY: 1
CONNECTION SYMBOL: vypočítaj
DESCRIPTION: výpočet, ktorého VÝSTUPOM je jazndý plán jazdného pruhu teda VÝSTUP programu
END RULE
RULE: stanov tok vozidiel, pre každý jazdný pruh
ANTECENDENT: Tok vozidiel
CARDINALITY: 1
CONSEQUENT: Jazdný pruh
CARDINALITY: 1+
CONNECTION SYMBOL: stanov
DESCRIPTION: hovorí o tom, že ak dva jazdné pruhy majú ten istý smer a aj vychádzajú z rovnakej komunikácie, tak tok vozidiel sa delí medzi ne
END RULE
RULE: súčet vozidiel pre každú komunikáciu
ANTECENDENT: Tok vozidiel
CARDINALITY: 2+
CONSEQUENT: IDP nameraná
CARDINALITY: 1
CONNECTION SYMBOL: Spočítaj
DESCRIPTION: súčet tokov vozidiel pre každú komunikáciu(súčet riadkov v matici, ktorá je na VSTUPE)
END RULE
RULE: porovnaj Ip a Iv
ANTECENDENT1: IDP nameraná
CARDINALITY: 1
ANTECENDENT2: IDP prípustná
CARDINALITY: 1
CONSEQUENT: Kapacita
CARDINALITY: 1
CONNECTION SYMBOL: porovnaj
DESCRIPTION: porovná nameranú a prípustnú IDP a zhodnotí či je nutná rekonštrukcia alebo nie, vtedy nás vyhodí z programu
END RULE
RULE: stanovenie typ/počet
ANTECENDENT: Funkčná skupina/trieda
CARDINALITY: 1
CONSEQUENT: Jazdný pruh
CARDINALITY: 5+
CONNECTION SYMBOL: stanov
DESCRIPTION: na základe typu komunikácie sú stanovené aj jazdné pruhy
END RULE
RULE: zmeň Funk. sk./tr.
ANTECENDENT: Kapacita
CARDINALITY: 1
CONSEQUENT: Funkčná skupina/trieda
CARDINALITY: 1
CONNECTION SYMBOL: zmeň
DESCRIPTION: ak je Kapacita false zmení sa funkčná skupina a určuje sa signálny plán novej komunikácie
END RULE
RULE: priraď IDP podľa STN
ANTECENDENT1: Funkčná skupina/trieda
CARDINALITY: 1
ANTECENDENT2: STN 736 110
CARDINALITY: 1
CONSEQUENT: IDP prípustná
CARDINALITY: 1
CONNECTION SYMBOL: priraď
DESCRIPTION: na základe funkčnej skupiny priraď IDP podľa technickej normy STN 736 110
END RULE
RELATION: má
ORIENTATION: YES
INVERSERELATION: je vlastnený
ARGUMENT1: Jazdný pruh
CARDINALITY: 2
ARGUMENT2: Kolízny bod
END RELATION
CARDINALITY: 1
DESCRIPTION: trinárna relácia, niektoré dva jazdné pruhy sa rušia/pretínajú a teda majú kolízny bod
RELATION: má
ORIENTATION: YES
INVERSERELATION: je vlastnený
ARGUMENT1: Jazdný pruh
CARDINALITY: 2
ARGUMENT2: Medzičas
END RELATION
CARDINALITY: 1
DESCRIPTION: vyjadruje pojítko medzi medzičasom a niektorými dvoma jazdnými pruhmi
RELATION: PART_OF
ORIENTATION: YES
INVERSERELATION: NO
ARGUMENT1: Komunikácia
CARDINALITY: 3+
ARGUMENT2: Križovatka
DESCRIPTION: križovatka pozostáva minimálne z 3 cestných komunikácií
END RELATION
RELATION: PART_OF
ORIENTATION: YES
INVERSERELATION: NO
ARGUMENT1: Jazdný pruh
CARDINALITY: 1+
ARGUMENT2: Komunikácia
DESCRIPTION: komunikácia pozostáva z jazdných pruhov
END RELATION
RELATION: charakterizuje
ORIENTATION: YES
INVERSERELATION: je charakterizovaný
ARGUMENT1: Tok vozidiel
CARDINALITY: 2+
ARGUMENT2: Komunikácia
END RELATION
-
CARDINALITY: 1
DESCRIPTION: tok vozidiel charakterizuje komunikácie
RELATION: PART_OF
ORIENTATION: YES
INVERSERELATION: NO
ARGUMENT1: Jazdný pruh
CARDINALITY: 1+
ARGUMENT2: Fáza
DESCRIPTION: fáza pozostáva z jazdných pruhov
END RELATION
RULE: stanovenie fáz
ANTECENDENT: Jazdný pruh
CARDINALITY: 5+
CONSEQUENT: Fáza
CARDINALITY: 3+
CONNECTION SYMBOL: stanov
DESCRIPTION: na základe jazdných pruhov sú stanovené fázy
END RULE
RELATION: charakterizuje
ORIENTATION: YES
INVERSERELATION: je charakterizovaná
ARGUMENT1: Stratový čas
CARDINALITY: 1
ARGUMENT2: Kombinovanie poradia fáz
CARDINALITY: 1
DESCRIPTION: každá kombinácia poradia fáz je charakterizovaná stratovým časom
END RELATION
RELATION: IS_A
ORIENTATION: YES
INVERSERELATION: NO
ARGUMENT1: IDP
ARGUMENT2: Stav dopravnej komunikácie
DESCRIPTION: stav dopravnej komunikácie je implementovaný IDP
END RELATION
RELATION: IS_A
ORIENTATION: YES
INVERSERELATION: NO
ARGUMENT1: Funkčná skupina/trieda
ARGUMENT2: Stav dopravnej komunikácie
DESCRIPTION: stav dopravnej komunikácie je implementovaný funkčnou skupinou
END RELATION
RELATION: IS_A
ORIENTATION: YES
INVERSERELATION: NO
ARGUMENT1: IDP nameraná
ARGUMENT2: IDP
DESCRIPTION: IDP je implementovaná aktuálnou nameranou hodnotou prípustnej IDP
END RELATION
RELATION: IS_A
ORIENTATION: YES
INVERSERELATION: NO
ARGUMENT1: IDP prípustná
ARGUMENT2: IDP
DESCRIPTION: IDP je implementovaná hodnotou prípustnej IDP stanovenej z funkčnej skupiny na základe STN
END RELATION
RELATION: PART_OF
ORIENTATION: YES
INVERSERELATION: NO
ARGUMENT1: Fáza
CARDINALITY: 3+
ARGUMENT2: Kombinácia poradia fáz
DESCRIPTION: kombinácia poradia fáz pozostáva z fáz
END RELATION
RULE: určenie minima
ANTECENDENT: Stratový čas
CARDINALITY: n
CONSEQUENT: Kombinácia poradia fáz
CARDINALITY: 1
CONNECTION SYMBOL: vyber najoptimálnejšiu kombináciu fáz
DESCRIPTION: na základe najmenšieho stratového času kombinácie poradia fáz sa určí optimálna kombinácia poradia fáz
END RULE